Μετά το περπάτηµα, ο πιο «αθώος», ήπιος και οικονομικός τρόπος μετακίνησης είναι το ποδήλατο. Είναι αθόρυβο, δε ρυπαίνει, δεν καταναλώνει χώρο και καύσιµα, είναι το λιγότερο επικίνδυνο όχηµα απέναντι στον πεζό αλλά και στον αναβάτη του, είναι οικονοµικό στην απόκτηση και τη συντήρηση. Με το ποδήλατο παραµένεις ευέλικτος, σχεδόν σαν πεζός, στον κυκλοφοριακό φόρτο γίνεσαι πιο γρήγορος ακόµη και από τον οδηγό του αυτοκινήτου, απολαµβάνεις τη µετακίνησή σου ενώ παράλληλα ασκείσαι και δεν έχεις ποτέ πρόβληµα στάθµευσης.
Η διευκόλυνση του ποδηλάτη είναι ισότιμη με τη διευκόλυνση του πεζού μέσα στην πόλη. Ο ποδηλάτης και ο πεζός έχουν προτεραιότητα και πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται ελεύθερα μέσα στην πόλη.
Περισσότερα ποδήλατα σημαίνει λιγότερα αυτοκίνητα, λιγότερα παράνομα παρκαρισμένα, λιγότερος εκνευρισμός από την κυκλοφορία, λιγότεροι ρύποι στον αέρα που αναπνέουμε. Σημαίνει περισσότερος ελεύθερος χώρος για όλους, ιδιαίτερα για τα παιδιά, ελεύθερα πεζοδρόμια, καλύτερη ποιότητα ζωής κάθε μέρα.
Για να μπορεί, όμως, το ποδήλατο να κυκλοφορεί με ασφάλεια, χρειάζεται το δικό του χώρο όπως πολλές σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις.
Ενδεχόμενη αύξηση των ποδηλάτων στην πόλη θα μας ανακουφίσει σημαντικά. Πρέπει πιστεύω ο Δήμος να κινηθεί πιο επιθετικά προς την κατεύθυνση αυτή. Λύσεις δοκιμασμένες υπάρχουν πολλές, ακόμα και σε κοντινές μας πόλεις.
Στο πλαίσιο των σημερινών οικονομικών δυνατοτήτων του Δήμου μας θα πρέπει να συμφωνηθεί και να αποφασιστεί, μετά από διάλογο στο Δημοτικό Συμβούλιο, ένας μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που να αφορά τις μετακινήσεις με ποδήλατο.
Ένας σχεδιασμός που απαιτεί:
1. Ενίσχυση της δηµόσιας συγκοινωνίας.
2. Εκπόνηση µελετών για τη βιώσιµη κινητικότητα και το ποδήλατο.
3. Κατασκευή ειδικών υποδοµών για την ασφαλή και άνετη κίνηση του ποδηλάτου.
4. Αναµόρφωση των οδών έτσι ώστε να περιοριστούν οι ταχύτητες στις γειτονιές και γενικά οι δρόµοι να γίνουν πιο ασφαλείς και πιο ήσυχοι.
5. Συµµετoxή σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα πόλεων και γενικότερα στην κοινή ευρωπαϊκή εκστρατεία για πόλεις πιο ανθρώπινες και πιο πολιτισµένες.
6. Ενθάρρυνση των πολιτών για πιο υπεύθυνη συμμετοχή απέναντι στα προβλήματα της ελληνικής πόλης.
7. Διοργάνωση συνεδρίων για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο με ανταλλαγή εμπειριών και τεχνογνωσίας και έκδοση σχετικού υλικού.
8. Έργα βελτίωσης και επέκτασης των υποδοµών και των διαµορφώσεων για τον πεζό και τα άτοµα µε ειδικές ανάγκες.
Και ας μη ξεχνάμε ότι:
1. Το ποδήλατο είναι ταυτισμένο µε τις πιο τρυφερές αναµνήσεις µας.
2. Ποδηλάτες θα µπορούσαµε να είµαστε όλοι. Αυτό που περιµένουµε είναι πιο ευνοϊκές, ασφαλείς και ανθρώπινες συνθήκες.
3. Το ποδήλατο είναι µια επένδυση για το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής μας.
4. To ποδήλατο σημαίνει ελευθερία, καλή υγεία και καλή διάθεση.
5. Η πλειοψηφία των µετακινήσεων µε αυτοκίνητο είναι µικρότερες των 3χλµ και αρκετές από αυτές θα µπορούσαν εύκολα να γίνονται µε ποδήλατο.
6. Η ένταξη του ποδηλάτου προϋποθέτει κυκλοφοριακές, πολεοδομικές και αισθητικές αλλαγές που θα έχουν ως αφετηρία την απόφαση κάθε τοπικής κοινωνίας να βάλει φρένο στην υποβάθμιση και να δει µε αισιοδοξία το αύριο των παιδιών της.