Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011


Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος σήμερα, Κυριακή, αφιερωμένη στα δάση, που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.

Eίναι  σημαντική η περιβαλλοντική εκπαίδευση στα σχολεία, η χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας και η προστασία της βιοποικιλότητας του τόπου.

Ίσως πολλοί πιστεύετε ότι η συζήτηση για το περιβάλλον και οτιδήποτε άλλο που δεν αφορά την οικονομία είναι εκτός επικαιρότητας και άρα ανώφελη και ανούσια. Κι όμως ίσως τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή να χαραχθεί μια νέα πορεία και να βαδίσουμε προς τη σωστή κατεύθυνση με περιβαντολογική  και οικολογική συνείδηση. Ούτως η άλλως η οικονομία συνδυάζεται άμεσα με το περιβάλλον. Κάποιοι την ονόμασαν πράσινη οικονομία και κατέλαβαν την εξουσία μαζί μ’ αυτή και άλλες ψευδείς υποσχέσεις όπως «λεφτά υπάρχουν» κ.λ.π. Δεν υπήρξε όμως κάποια ουσιαστική παρέμβαση για το τελευταίο χρονικό διάστημα. Η γραφειοκρατία δεν καταπολεμήθηκε και τώρα η κυβέρνηση προφασιζόμενη πλέον την κρίση έχει μπλοκάρει κι όλα τα έργα.
Στη σύγχρονη πολεοδομία και περιφερειακό  σχεδιασμό, οι δράσεις και οι παρεμβάσεις γίνονται και κρίνονται με όρους μέλλοντος. Και η αλήθεια είναι ότι εδώ και χρόνια, οι παλαιοκομματικές δημοτικές αρχές, τα έργα των οποίων κατά καιρούς έχουμε ‘θαυμάσει’ όλοι, έχουν σχεδιάσει με όρους του χθες, χωρίς πρόβλεψη και αυτό που οι ίδιοι αποκαλούν πρόοδο όλοι οι υπόλοιποι αποκαλούμε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής μας.

Χρησιμοποίησα το ρήμα ‘σχεδιάσει’ και ομολογώ ότι έκανα λάθος. Σχεδιάζει κανείς όταν έχει όραμα, συνέπεια και ευθύνη για ότι έχει αναλάβει. Σχεδιάζει κανείς όταν μπορεί να παντρέψει την παράδοση με την εξέλιξη. Τότε και μόνο τότε σχεδιάζει. Αλλιώς κάνει πασαλείμματα, αναχρονισμούς, αποσπασματικά μερεμέτια και μοιραία αστοχεί όπως λέμε και στην μηχανική.
Ένα παράδειγμα  είναι η πλατεία ΗΡΩ στη Πετρούπολη, ένα άλλο  ο ποδηλατόδρομος του Ιλίου. Όλοι έχουμε περάσει από εκεί. Όλοι έχουμε προσέξει το πλεόνασμα από μπετόν που καλύπτει τα πάντα. Στις σύγχρονες σοβαρές πολεοδομικές αναπλάσεις οι πολίτες έρχονται σε επαφή με τη γη. Οι σύγχρονες πλατείες σπάνε το μπετόν,και γίνονται ανάχωμα οικολογικών παρεμβάσεων, αποτελούν νησίδες πρασίνου με βλάστηση και αναδεικνύουν οάσεις δροσιάς που εμπλουτίζουν το μικροκλίμα της περιοχής. Στην καινούρια πλατεία ΗΡΩ έχουμε το μπετόν σε όλες τις εκφάνσεις του, με τη μορφή οχυρωματικών έργων τύπου γραμμής ΜΑΖΙΝΟ. Όποιος επισκεφθεί την πλατεία αυτή τώρα που καλοκαιριάζει θα φύγει σίγουρα με ηλίαση αφού δεν υπάρχει ούτε ένα εκατοστό τετραγωνικό προφυλαγμένο από τον ήλιο.  Ακόμα και τα παγκάκια είναι μπετονένια. Είναι απίστευτο. Ποιο το όφελος για τους δημότες; Ποια η αναψυχή που προσφέρει;

Εμείς φανταζόμαστε στη θέση αυτού του τσιμεντένιου αλωνιού μια σύνθεση με χώμα, ξύλο και πέτρα, με πράσινο συμβατό με το περιβάλλον, με καλαίσθητα παγκάκια, με δωρεάν ασύρματη διαδικτυακή σύνδεση, με γεώτρηση για άντληση νερού που θα ρέει στα μικρά κανάλια και θα ποτίζει, με ανακυκλώσιμες πρώτες ύλες με κάποιες πέργκολες για σκίαση. Και να είστε βέβαιοι ότι αυτό το μικροπάρκο κοστίζει πολύ λιγότερα από 1.180.000 ευρώ που αρχικά είχε προϋπολογιστεί και ποιος ξέρει πόσο τελικά κόστισε.

Οι προκλητικές σπατάλες για δημοτικά έργα χωρίς χρηστικότητα και όραμα, δίχως διάρκεια και αποτελεσματικότητα, σε τόσο δύσκολους καιρούς για όλους μας μόνο αγανάκτηση επιφέρει.

Και το όραμα, η αισθητική και η χρηστικότητα πρέπει να επιστρέψουν στην Δυτική Αθήνα..


Η λέξη  μελέτη προφανώς είναι ανυπόφορη για όσους παίρνουν αποφάσεις στους Δήμους μας. Η Ελαιών ,η επέκταση της Θηβών είναι παρατημένη και μαζί με τη στρογγυλή πλατεία στην Πετρούπολη έχουν κριθεί ως τα σημεία με τα περισσότερο  αυτοκινητιστικά ατυχήματα στην πόλη μας. Το Πάρκο Τρίτση αφημένο στην τύχη του.

Ο ποδηλατόδρομος της Πετρούπολης, ο ποδηλατόδρομος του Ιλίου, έγινε για να γίνει. Οι ποδηλατόδρομοι και οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας είναι μέρος ενός περιπάτου σε μια ευρωπαική πόλη και ενώνει τους κοινόχρηστους χώρους.Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα έργα αυτά έγιναν αποσπασματικά εκεί που βόλευαν.
Τι να πει κανείς  για τα φθαρμένα οδοστρώματα την ευθύνη των οποίων έχουν οι δημοτικές υπηρεσίες, το τεράστιο έλλειμμα υποδομών  κοινωνικής πολιτικής για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

Σε ότι αφορά την περιβαλλοντική πολιτική της Δυτικής Αττικής τα ζητήματα που οφείλουμε να περιφρουρήσουμε είναι απόλυτης προτεραιότητας.



Α. Ποικίλο όρος.

Πυρασφάλεια

Κατασκευή δεξαμενών νερού απ' όπου μπορούν να εφοδιάζονται όλα τα εναέρια μέσα.

Συνεργασία και ενεργοποίηση του Τοπ. Συμβουλίου (ΣΤΟ) με όλες τις πιστοποιημένες εθελοντικές οργανώσεις με όλους τους συμπολίτες μας που θέλουν να συμμετέχουν.

Μητρώο εθελοντών συμπολιτών μας, κατανομή ρόλου συγκεκριμένου στο καθένα. Πότε είναι στο πυροφυλάκειο, σε πιο σημείο κ.α.

Σεμινάρια – συναντήσεις όλων των εμπλεκομένων μερών.

Ασκήσεις ετοιμότητας σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Π.Υ.

Εγκατάσταση συστήματος τηλεματικής πυρανίχνευσης, το οποίο εντοπίζει άμεσα κάθε εστία, δίνει πληροφόρηση για τα στοιχεία της πυρκαγιάς .

Κάνει δυνατή την άμεση κατάσβεση.

Σχέδιο πρόληψης και κατάσβεσης έτοιμο να εφαρμοστεί όταν απαιτηθεί.

Για τις
Αναδασώσεις

Αναδασώσεις με σχέδιο και πρόγραμμα. Όχι στις αναδασώσεις των αναμνηστικών φωτογραφιών.

Κατασκευή ταμιευτήρων νερού ,υπόγειων χαμηλού κόστους.

Πετυχαίνουμε με αυτό τον τρόπο να μην αλλοιώνουμε τοπικά το περιβάλλον.

Αξιοποίηση της κλίσης του εδάφους για πότισμα των δέντρων με φυσική ροή.

Αναβαθμίδες με τη λογική των φυσικών λύσεων (κορμοδεμοί) και εμπλουτισμός της φυτικής γης όπου απαιτείται.

Καθαρισμός και απελευθέρωση των φυσικών διαδρομών του βουνού.

Αν κάνει κανείς μια βόλτα θα διαπιστώσει σκουπίδια παντού.

Ο εθελοντισμός καλείται να παίξει βασικό ρόλο στη αναβίωση του δάσους όπου αυτό έχει εξαφανιστεί.

Τα μαθήματα της ζωής πολλές φορές είναι πιο χρήσιμα από τη στείρα γνώση.

Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές παρότι ταλαιπωρημένοι από τη σημερινή λαίλαπα των οικονομικών μέτρων ας φέρουν τα παιδιά κοντά στη φύση γιατί όλοι διδασκόμαστε από εκεί.

Κατασκευή περιπτέρων με θεματικές ενότητες που θα ενημερώνουν για την πανίδα και τη χλωρίδα του ποικίλου αλλά και γενικότερα της μεσογείου.

Συμμετοχή όλων των σχολείων σε μηνιαία βάση και εθελοντών για αναδασώσεις με την τεχνική υποστήριξη των υπηρεσιών του Δήμου.






Κυκλοφοριακά προβλήματα

Πρώτα απ’ όλα για το Μετρό

Α. ΜΕΤΡΟ

Απαίτηση και έντονη παράσταση για κατασκευή σταθμών Μετρό σε κομβικό σημείο της πόλη με ταυτόχρονη κατασκευή χώρου σταθμεύσεως.

Θα βοηθήσει όλους τους συμπολίτες μας.

Θα κάνει τη Ζωή του ευκολότερη.

Θα περιοριστούν οι ρύποι που επιβαρύνουν την πόλη μας.

Δεν μπορεί όμορος Δήμος του Περιστερίου να έχει 3 σταθμούς μετρό και η Πετρούπολη ,το Ίλιον και Αγ .Ανάργυροι κανέναν.

Άμεση σύνδεση του Αττικού Νοσοκομείου με λεωφορειακή γραμμή.

Διάνοιξη οδού Ελαιών και Θηβών  και διαμόρφωση τους σε έναν ασφαλή άξονα μετακίνησης για τους συμπολίτες μας.

Κατανομή του κυκλοφοριακού φόρτου σε περισσότερους του ενός άξονες.


Δημιουργία συμπλέγματος δρόμων χαμηλής κυκλοφορίας (βούνερφ) με αρχή και τέλος, ακόμα και σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές.



Όλοι οι δρόμοι μια αυλή.

Άλλωστε ποιος μπορεί να αμφισβητήσει την αλλαγή του προσώπου της Αθήνας που έφερε η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων.

Δημιουργία χώρων ποδηλάτου και παιχνιδιού.

Κατασκευή χώρων θέσης στάθμευσης .Κανένα έργο χωρίς να εξασφαλίσει θέσεων στάθμευσης δεν πρέπει να κατασκευάζεται.

Ποιος είναι άλλωστε αυτός που φτιάχνει σπίτι και δεν ζητά από το μηχανικό θέση στάθμευσης…




Πλατείες από πράσινο όχι από μπετό

Χρησιμοποίηση φυσικών υλικών. Πέτρας ,Ξύλου και Μεσογειακής χλωρίδας.

Κατασκευή υπόγειων δεξαμενών χαμηλού κόστους για τη συλλογή και στη συνέχεια αξιοποίηση του βρόχινου νερού που σήμερα χάνεται.

Θα γλιτώναμε αρκετά χρήματα από το πορτοφόλι των συμπολιτών μας και δεν θα κατασπαταλούσαμε αυτό το πολύτιμο αγαθό.

Είχα την ευκαιρία να κατασκευάσω τέτοιες δεξαμενές για λογαριασμό ιδιωτών και πραγματικά τα αποτελέσματα ήταν σημαντικά.

Για κάθε πλατεία που κατασκευάζεται να πραγματοποιείται αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.

Όλα τα έργα να παρουσιάζονται δημόσια. Να επιλέγεται αυτό που δέχεται τις καλύτερες κριτικές.

Και έρχομαι εδώ και αναρωτιέμαι δεν μπορούσαμε να έρθουμε σε επαφή με την αρχιτεκτονική Σχολή;

Να ζητήσουμε από τους νέους ανθρώπους να μας σχεδιάσουν πλατείες, παγκάκια ,πέργκολες ,παιδικές χαρές ,φωτισμό.

Θα επιτυγχάναμε τρία πράγματα.

Σίγουρα καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα.

Σίγουρα οικονομικότερη κατασκευή πλατείας μια και αυτό που κοστίζει είναι οι βαριές κατασκευές από σκυρόδεμα.

Και θα δίναμε ελπίδα και προοπτική σε νέα παιδιά που τώρα ξεκινούν τη σταδιοδρομία τους και έχουν ανάγκη στήριξης.

Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Σε κάθε δημόσιο κτίριο πρέπει να κατασκευάζεται πράσινη στέγη. Όλα τα σχολεία, τα δημοτικά κτίρια αφού βέβαια ελεγχθούν πρώτα τα στατικά τους από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου.

Τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε όλα τα κτίρια ,στα στάδια ,στους ελεύθερους χώρους στο ποικίλο όρος.

Οι τεχνολογίες σε χώρες που δεν έχουν τη δική μας ηλιοφάνεια έχουν προχωρήσει ,ενώ εμείς παρακολουθούμε αμέτοχοι πλην ελαχίστων εξαιρέσεων όπως του δήμου Ανάβρας.

Δεν είναι κρίμα που δεν αναπτύσσεται μια τέτοια δράση;

Μιλάμε για τεράστια μείωση του κόστους ,οικονομική ελάφρυνση των δημοτών , θέσεις εργασίας για άνεργους συμπολίτες μας.

Ελάφρυνση του περιβάλλοντος από ρύπους.

Οι πρόποδες του ποικίλου όρους μας προσφέρουν ασύγκριτα πλεονεκτήματα για να ενισχύσουμε το κλίμα της περιοχής και δεν έχουμε αξιοποιήσει ούτε ένα.

Σημαντικές ευκαιρίες δόθηκαν για νέες θέσεις στάθμευσης σε κεντρικά σημεία της πόλης αλλά προσπεράστηκαν.

Ανακύκλωση υπάρχει, αλλά μόνο στις ιδέες της δημοτικής αρχής που κι αυτές πάσχουν από όραμα και υπόβαθρο.

Τελειώνοντας ήθελα να επισημάνω.

Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε ρότα στις σύνηθες πρακτικές.

Ήρθε η ώρα να δούμε μπροστά ,να αφήσουμε στην άκρη  αγκυλώσεις, που δίνουν ρόλο μόνο στους αρεστούς, η πατρίδα, η πόλη μας έχει ανάγκη από όλους που έχουν κάτι να προσφέρουν και μέχρι σήμερα τους σταμάταγε η διαφθορά και οι κλεισμένες πόρτες.

Πρέπει να συμφωνήσουμε και να το πούμε. Να το πούμε και να το κάνουμε και λέω να το κάνουμε γιατί τίποτα το σπουδαίο, τίποτα το μεγάλο δε μπορεί να κάνει κανείς μόνος του. 
                                                                                                          Θανάσης Σκαλιστήρας
                                                                                                        Πολ.Μηχανικός ΕΜΠ